Stor konference om potentialerne i yderkanterne

ThinkSpace-konferencen Potentialer på Kanten rykker til Nykøbing Falster og sætter fokus på de positive potentialer i Danmarks yderområder.

Guldborgsund Kommune, BL – Danmarks Almene Boliger og GivRum skyder historierne om ’det knækkede Danmark’ til hjørne og inviterer til konferencen Potentialer på Kanten den 30. oktober i Nykøbing Falster Teater.

Sammen med Byhøst, Sakskøbing Boligselskab og Boligselskabet Fjordparken inviteres der til en heldagskonference, der undersøger og udfordrer potentialerne i Danmarks yderområder. Det hele afsluttes med lokal mad fra Byhøst. Se programmet her!

Potentialer på Kanten henvender sig både til professionelle indenfor byplanlægning og interesserede borgere i regionen. Think Space er muligheden for at dele viden på tværs af fagligheder og landsdele for sparke fordomme om det såkaldte "udkantsdanmark" til hjørne og starte en ny konstruktiv samtale om yderområdernes fremtid.

Find din billet her!

Der er ellers nok at tage fat i omkring debatten om de såkaldte ’udkanter’. Tal fra Danmarks Statistik viser, at der i stigende grad sker en migration af unge mennesker væk fra de små lokalsamfund ind til byerne.

Vis kort for Potentialer på Kanten på et større kort

Yderområderne står tilbage med en stadig ældre befolkning og en gruppe borgere typisk med en lav uddannelse og små indtægter. Det har naturligvis en effekt på kommunernes økonomi. Til konferencen Potentialer på Kanten er vi klar til at udfordre fordommene.

Gratis konference med middag
Konferencen, som i øvrigt er gratis at deltage i, er en såkaldt ThinkSpace-konference. ThinkSpace er en konference om byudvikling, der siden 2011 har været med til at udvikle og skabe opmærksomhed på byområder og tomme bygninger i ind- og udland.

Formen er blevet et samlingspunkt for en voksende bevægelse, der vil skabe byen med borgeren i centrum. Her præsenteres nye tendenser inden for byudvikling i form af oplæg, workshops, udstillinger og forestillinger. Konferencen er mobil og lander hvert år nye steder. Og i oktober er det blevet Guldborgsunds tur.

På den guldborgsundske udgave af ThinkSpace udforskes, hvilke nye metoder og partnerskaber inden for lokalplanlægning der formår at sætte en positiv dagsorden for politikken og debatten om Danmarks udvikling. Og her skal Guldborgsund spille rollen som det gode eksempel.

Konferencegæsterne skal ind i busser og på tur til både Sakskøbing og Nørre Alslev, hvor initiativer der kan svare på den såkaldte 'udkantsproblematik' skal vises frem. Bl.a. er Nyttehaverne på Ydre Østerbro i Nykøbing Falster, Nordøstfalster Fremtidsforening og Sukkerfabrikken i Sakskøbing gode eksempler, der igennem fokus på potentialer formår at løfte lokalt.

Konferencen afsluttes med en stor høstfest. Her inviteres alle til at deltage i en flerretters festmiddag af lokale råvarer arrangeret af Byhøst. Det bliver lokalt og lækkert og akkompagneres af jazz med rødder i den lollandske muld.

Det er gratis at deltage i konferencen, men vil du med bussen frem og tilbage fra København, så koster det 200 kr. inkl. middag. Du kan også bare komme og spise med, så er prisen 100 kr.

Find din billet her.

For mere information eller pressebilleder kontakt:
Eventkonsulent Ann-Sofie Nielsen, BL – Danmarks Almene Boliger på 53731551 eller asn@bl.dk

Byplanlægger Maria Engsig Østergaard, Guldborgsund Kommune på 54731896 eller meste@guldborgsund.dk

Projektleder Lise Rask, GivRum, på 28908635 eller liserask@givrum.nu

Oprettet: 25. sep. 2014, Senest opdateret: 09. jan. 2017