BL: Huslejerne kommer til at stige

Hvis der ikke er penge i Landsbyggefonden til helt nødvendige renoveringer, så må beboerne selv betale, hvis de fx vil lave en større skimmel-renovering. Det kan kun ske over huslejen.

Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, benyttede spørgetiden til at spørge ind til rimeligheden af, at landets almene lejere alene – via bidragene til Landsbyggefonden – skal finansiere parallelsamfundsplanen. Også Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, spurgte under debatten til finansieringen af parallelsamfundspakken og bebudede ligesom Mette Frederiksen, at det vil der komme fokus på under de kommende forhandlinger.

I sine svar gav statsminister Lars Løkke Rasmussen udtryk for, at økonomien i Landsbyggefonden sagtens kan bære, at man både tager finansieringen til parallelsamfundspakken fra Landsbyggefondens midler og samtidig kan renovere de almene boliger i resten af Danmark, uden at det kommer til at betyde huslejestigninger i de afdelinger, som venter på renovering.

”Det er imidlertid ikke korrekt,” siger administrerende direktør i BL – Danmarks Almene Boliger, Bent Madsen.

For det første er der i parallelsamfundspakken lagt op til et så lavt renoveringsniveau for hele den almene boligsektor, at det ikke engang modsvarer den nuværende venteliste. Resultatet er, at nødvendige renoveringer i hele landet sættes i stå. Når Landsbyggefonden ikke kan støtte, må beboerne mange steder forsøge at finansiere umiddelbar afhjælpning af fx skimmel, og dét giver huslejestigninger.

For det andet udskriver regeringen i parallelsamfundspakken yderligere en regning til Landsbyggefonden på 13 milliarder kroner, som skal betales over en årrække. Men allerede i 2018 skal der angiveligt indbetales over 840 millioner kroner, svarende til næsten 1.500 kroner pr. bolig. De penge kan ikke senere gå til renoveringer, og igen peger pilen imod højere husleje.

Om Lars Løkke Rasmussens svar siger BL’s administrerende direktør, Bent Madsen:

”Statsministeren har desværre ikke ret, når han siger, at finansieringen ikke vil betyde højere husleje. Når jeg ser på tallene, så kan jeg ikke nå andet resultat, end at det vil slå ud i højere huslejer. Det har selvfølgelig konsekvenser, når man fjerner mange millioner fra de almene lejeres opsparing. Og grundlæggende er det helt uacceptabelt.”

Læs også:
Se, hvilke kommuner som får udskudt nødvendige renoveringer

Kontakt:
Bent Madsen, administrerende direktør i BL – Danmarks Almene Boliger, på telefon 2888 1877

Redaktionel kontakt:
Michael Thorberg, presseansvarlig i BL – Danmarks Almene Boliger, på telefon 4035 6672

Oprettet: 20. mar. 2018, Senest opdateret: 10. apr. 2018